بصيص الامل !!!

Posted: مايو 9, 2009 in سكتشات عامة

السلام عليكم…

كيفكم؟؟؟

وحشتونى (بكدب طبعا 😀 )

المهنز.. ندخل فى الموضوع على طول…

حضرت النهاردة محاضرة دكتور طارق ,بتاعت مايكروسوفت , اللى اعلانها فوق دى…

فيه حاجة زعلتنى… وفيه حاجة فرحتنى…

اللى زعلنى انى مالقيتش اى حد اعرفوا هناك.. غير هيستا اللى كنا رايحين مع بعض..

كانت مفيدة جدا جدا.. على فكرة , انا استفدت منها كتييير اوى, واكثر حاجة استفدت منها انها ادتنى دفعة للامام.. عشان اكمل فى الحوار اللى انا ناوى ابدأ فيه ان شاء الله…

خصوصا بعد الاحباط اللى جالى لما قريت عن موضوع الطاقة وذروة البترول وحضرت محاضرة دكتور حاتم اللى اتكلم فيها عن الموضوع ده…ده قعدت يجي حوالى اسبوع مكتئب ومتنكد وماشي بوزع كئابة واحباط ع الناس

احم..المهم.. الحاجة اللى فرحتنى .. زى ما قلت كده من شوية..حوار الامل ده

لانى داخل بإذن الله على موضوع صعب.. وكل اللى اكلمه فيه يحبطنى اكتر .مافيش داعى اتكلم فيه دلوقت مش وقته خالص 😀

المهم, نرجع تانى للمحاضرة...زى ماقولت المحاضرة كانت مفيدة جدا وممتعة بدرجة كبيرة, بجد اللى ماحضرهاش فاته كتير اوى

دى الصورة اللى اخدناها فى الاخر …

حاطيتها رخامة وتناحة.. مالكش فيه

ايه بقي اللى انت استفدته من المحاضرة دى ؟؟… لخصهلنا بسرعة كده؟؟..

بصراحة ماليش فى حوار التلخيص ده… لان غالبا بنسي كل حاجة بعد ما المحاضرة تخلص غير كده كمان, ماليش نفس الخص دلوقت…

امال انت حاطط الموضوع ده تصدعنا وتقرفنا وخلاص!!!!

اصبر بس , جايلك فى الكلام اهه..

وانا قاعد فى المحاضرة, افتكرت حاجة كده, ودى السبب الرئيسي بتاع الموضوع,

كنت مرة فى ندوة زى كده بس لاحمد بهجت, اكيد تسمعوا عنه

الراجل بردوا قعد يتكلم عن مستقبل مصر والصناعة والبيزنس ومش عارف ايه كده…

المهم ,الراجل حكى فى النص موقف كده

مرة كان فى ندوة تانية و بعد ما الندوة خلصها, قال اى حد عنده فكره جديدة لمشروع قابله للتنفيذ انا مستعد اتبناها من الصفر,

احم .. متخيل الموقف ؟؟؟؟؟؟

واحد بيعرض عليك فلوووس عشان ينفذ مشروعك..

. الفاجعة بقي,

ان اللى راح ليه هو واحد بس !!!!!

تخيل, وراح قاله انا عندي فكرة لمشروع بس انا قدامى لسه الجيش,, ممكن تستنانى و بعد ما اخلص اجيلك

ايه المشكلة بقي؟؟؟

ماحدش عنده افكار, ماحدش عنده اهداف, عايشين وخلاص ,

المهم, انا تخيلت نفسي احد المتواجدين

كنت هاقول ايه لاحمد بهجت؟؟؟؟ ايه هو مشروعى اللى عايش عشانه؟؟؟ ايه هى فكرتى اللى قايم نايم عمال احلم بيها؟؟؟
مش مفاية فكرة بس , الاهم يكون فيه مشروع ينفع يتطبق ولا لأ…

بعد ما عصرت دماغي,, لقيت معظم مشاريعى هايفة…

باختصار, مالقيتش حاجة تستحق انها تتقال, مافيش فكرة جايبه همها, كلها افكار تقليدية…

جه فى دماغى حاجة وانا عمال بفكر كده…

ياترى لو مت, هاقول لربنا ايه؟؟؟ هاجاوب عليه بإيه لما يسألنى ويقولنى نفعت أمتك ودينك ازاى؟؟؟

اذا كنت مالقيتش اجابة لاحمد بهجت, مابالك بربنا بقي,,

من هنا قلت لنفسي لازم اعيد ترتيب بعض الحسابات فى حياتى واعيد النظر فى بعض الامور,

دلوقت بقي , السؤال المهم,

ايه هيا فكرتك انت ؟؟؟؟

اترك رد

